Lukiolaiset innostuivat ideoimaan vanhustyön kehittämistä

Leena Valkonen (leena.valkonen a vtkl.fi), 24.1.2013

Vanhustyön keskusliiton valtakunnalliseen Innolukio-kilpailuun antamat tehtävät herättivät nuorissa kiinnostusta. Kilpailuun jätettiin 36 innovaatiota, jotka liittyvät nuoria ja ikäihmisiä yhdistävään toimintaan. Innolukio-kilpailun voittajia juhlittiin keskiviikkona 23.1.2013 Helsingin kaupungintalon juhlasalissa.

Innolukio on opetushallituksen rahoittama lukiolaisten oppimisympäristö. Sen tavoitteena on havahduttaa lukiolaisia innovatiiviseen ajatteluun ja yrittäjyyteen. Kilpailutehtävät julkaistiin lukiolaisille viime syksynä.

Vanhustyön keskusliiton kilpailutehtävässä nuoria pyydettiin kehittämään uudenlainen toimintatapa tai ratkaisu, joka lisää nuorten ja ikäihmisten kohtaamista, yhdessäoloa ja yhteistä toimintaa. Liitto antoi kilpailuun myös viikkotehtävän, jossa kysyttiin, millä tavalla koulutyössä voidaan huomioida ikäihmisten osaaminen, voimavarat ja toisaalta avun tarve.

Järjestöpäällikkö Terhi Jussila on ilahtunut nuorten kiinnostuksesta ikäihmisiä ja heidän palvelujensa kehittämistä kohtaan. Vanhustyön keskusliiton jäsenjärjestöistä 35 oli ilmaissut halukkuutensa tukea lukiolaisia innovaatioiden kehittämisessä, mutta vain harvat lukiot ja oppilaat huomasivat hakea käytännön tietoa järjestöistä. – Siellä, missä lukiot ja paikalliset palvelutalot löysivät toisensa, yhteistyö oli hedelmällistä, Terhi Jussila toteaa.

Vanhustyön keskusliiton kilpailusarjassa palkitut: (numero = palkintosija valtakunnallisessa kokonaiskilpailussa)

8. Siilinjärven lukio, Niko Hämäläinen, Outi Karjalainen, Erik Kyllönen, Ella Miettinen, Iida Mähönen, Siru Seppänen, Susanna Valta: Albumit auki ja porisemaan, nuorten ja ikäihmisten kohtaaminen valokuvien editoinnin parissa.
12. Ressun lukio, Jonathan Westling: Päiväkotivierailukonsepti, joka mahdollistaa ikäihmisten kätevän ja vaivattoman vierailun päiväkodeissa.
13. Etu-Töölön lukio, Meri-Lotta Kurttila: Ikäihmisten ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten yhteistoimintamalli.
14. Salpauksen lukio, Henna Huumonen, Vinski Joentausta, Jori-Juuso Jokela, Elina Kalvio, Eveliina Matikainen, Samuel Nordström, Olli Pylväinen, Minna Rosenlund, Inga Varttinen: Nuoret ja ikäihmiset kohtaavat lukion ja vanhustenkotien yhteisissä toiminnoissa.
22. Ressun lukio, Ella Junkkari: Ratkaisu nuorten ja ikäihmisten kohtaamisen, yhdessäolon ja yhteisen toiminnan kehittämiseksi.

Viikkotehtävän voittaja
Etelä-Tapiolan lukio, Nina Bergman: Ikäihmisten voimavarojen ja avuntarpeen huomioiminen peruskoulussa ja lukiossa, mm. lukiolaisille ”vanhuskurssi”, jonka aikana opiskelijat pääsisivät avustamaan hoitokoteihin vanhusten arjessa.

Lisätietoja:
Järjestöpäällikkö Terhi Jussila, 050 323 9122
Toiminnanjohtaja Pirkko Karjalainen, 050 636 11
Viestintäpäällikkö Leena Valkonen, 050 421 0762

etunimi.sukunimi @ vtkl.fi, www.vtkl.fi , www.innolukio.fi

[Dokumentti Lukiolaiset innostuivat ideoimaan vanhustyön kehittämistä (1742)]



Takaisin